در جلسه مناظره نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس حوزه انتخابیه مسجدسلیمان چه گذشت ؟+تصاویر
در جلسه مناظره نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس حوزه انتخابیه مسجدسلیمان چه گذشت ؟+تصاویر

سایت خبری شهر اولین ها//جلسه مناظره علی عسگر ظاهری و علیرضا ورناصری نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ظهر امروز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان و با حضور اعضای شورای تامین شهرستان , جمعی از مسئولین , دانشجویان و اقشار مختلف مردم برگزار شد . به گزارش سایت خبری شهر […]

سایت خبری شهر اولین ها//جلسه مناظره علی عسگر ظاهری و علیرضا ورناصری نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ظهر امروز به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان و با حضور اعضای شورای تامین شهرستان , جمعی از مسئولین , دانشجویان و اقشار مختلف مردم برگزار شد .

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها , جلسه مناظره علی عسگر ظاهری و علیرضا ورناصری  نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دیروز به میزبانی دانشگاه آزاد  اسلامی مسجدسلیمان و با حضور اعضای شورای تامین شهرستان , جمعی از مسئولین  , دانشجویان و اقشار مختلف مردم برگزار شد .

دکتر مسعود شهبازی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی مسجدسلیمان در ابتدای این جلسه مناظره ضمن خیر مقدم به مسئولین شهرستان ,هر دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات , دانشجویان و حاضرین در جلسه  اظهار داشت  :  موضوع انتخاب و انتخابات یکی از موضوعاتی است که ویژه انسان ها بوده  و یکی از وجوه تمایز انسان با سایر موجودات قدرت انسان ها در انتخاب  است .

وی افزود : ما انسان ها  برای  انتخاب هایمان  آزاد و مسئولیم  و باید پاسخگوی انتخابات های خود در دنیا و آخرت  باشیم .

دکتر شهبازی افزود : بسیاری از موجودات انتخاب هایشان غریضی است اما انتخاب انسان از روی درایت است . هر لحظه زندگی انسان انتخاب است و به همین خاطر است که ما می بینیم در خیلی از انتخاب ها انسان ها چون  مدام  در حال تغییر هستند نظرشان در  روزها و ساعات آخر تغییر می کند  .

شهبازی ادامه داد : انسان ها اطلاعات  را  می گیرند و پردازش می کنند و با توجه به تفسیرشان واکنش نشان می دهند  .

ریاست دانشگاه آزاد مسجدسلیمان در رابطه با نقش دانشگاه در مسائل فرهنگی جامعه تصریح کرد : دانشگاه آزاد  مسجدسلیمان وظیفه دارد به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگی و علمی این شهر در زمینه فرهنگی نیز قدم هایی بردارد و این وظیفه را دارد که با داشتن بیش از ۱۱۰ عضو هیات علمی و ۶ هزار دانشجو  در  تحولات و آگاهی بخشی به جامعه نقش خود را ایفا کند  .

وی با بیان اینکه  این جلسه پیش از ر آنکه یک جلسه سیاسی باشد یک جلسه فرهنگی است عنوان داشت :  امروز ما می خواهیم  گفتگوی سازنده را تمرین کنیم  و با هم حرف بزنیم و نشان دهیم که ما به چنان رشد علمی و فکری رسیده ایم که می توانیم در یک محیط امن و آرام با احترام  به عقاید یکدیگر حرف های گروه ها و طیف های مختلف را بشنویم .

شهبازی ادامه داد : امروز مسجدسلیمان می خواهد نشان دهد  که ما بشدت نیاز داریم تا نخبگان ما در کنار هم باشند و  بهتر بود  شرایطی فراهم شود  که هر دو نامزد یک متینگ  را در شهرستان های حوزه انتخابیه برگزار کنند و آنوقت مردم ما در مورد این  انتخابی که می خواهند انجام دهند بهتر تصمیم می گرفتند .

وی تاکید کرد :  هر دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات  از دو طایفه با اصالت و ریشه دار هستند و بین  هوادارانشان  بسیاری از سرمایه های فرهنگی و اجتماعی این شهر دیده می شود پس هر دو عزیز برای ما قابل احترام هستند .

ریاست دانشگاه آزاد مسجدسلیمان در پایان عنوان داشت :  امروز روز نمایش  علوم سیاسی و نمایش قدرت تحمل است  و امروز همه نشان می دهیم که ما بختیاری ها انسان های واحدی هستیم که قدرت کنترل هیجانات خود را داریم .

در ادامه جلسه مناظره نامزدهای حوزه انتخابیه مسجدسلیمان هر کدام به مدت ۲۰ دقیقه به معرفی و ارائه برنامه های خود پرداختند  و بر اساس قرعه آقای علی عسگر ظاهری عبده وند به عنوان اولین نامزد به سخنرانی پرداخت .

علی عسگر ظاهری نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان  ضمن تشکر از حاضرین در جلسه و برگزار کنندگان  جلسه مناظره با بیان مقدمه ای گفت : لطف خداست  که ما یک نظام مردمی داریم واین  فرصت  را داریم که  در کنار اسلامی بودن  جمهوریت   را داریم و  هر چهار سال یکبار مردم فردی را از بین خودشان انتخاب کنند  .

وی افزود : در مرحله اول جمع عزیزی از  حوزه انتخابیه مان شرکت کرده بودند و  بنده و    آقای ورناصری به دور دوم راه یافتیم   اما باید عرض کنم که دوستی بین من و آقای ورناصری بیش از سی سال است  و بسیار  به  هم نزدیک  هستیم  و  در بسیاری از مسائل با هم مشورت می کنیم   گرچه امروز در برهه ای بدلیل  انتخابات  رقیب هم هستیم اما هرگز رفاقتمان را از دست نخواهیم داد .

ظاهری ادامه داد : ما اگر امروز رقیب هم هستیم در انتخابات دلیل بر این نیست که از درون با هم مشکل داریم .  هواداران ما بدانند ما یک مشت واحدیم وانشا الله بعد از انتخابات هر کدام که انتخاب شویم همگی یک مشت واحد خواهیم بود   و قرار است ما با هم یک کار بزرگ انجام دهیم. . قرار است  مشکلاتمان را حل کنیم  و در کنار همدیگر دانسته هایمان را روی هم بریزیم  و با یک نیروی خوب که سرمایه جامعه است کار کنیم  و دیگر فاصله و فرصت سوزی بس است .

وی اظهار داشت :  جامعه ما همه خوب  و  آگاه هستند اما  برخی فکر می کنند طناب کشی و اردو کشی است شما خوبان و آگاهان کمک کنید فضا  را به بهترین نحو مدیریت کنیم  و خدای ناکرده کسی فکر نکند بین ما فاصله ای است  .

ظاهری تصریح کرد : جامعه ما یک جامعه روشن و آگاه است همه جایگاه مجلس را می دانند در رابطه با جایگاه مجلس همین بس که امام (ره)  فرمود  مجلس در راس  همه امور است.  هر آنچه که کشور ما مسیرش را بخواهد در قالب امور هدایت کند و  فعالیت هایی که قرار است در جامعه انجام شود  پیش از آن باید  در مجلس تصمیم گیری  شود  .

وی گفت : اگر جامعه  ما انتظار دارد که  وزرای توانمند ,کارآمد  و  پاسخگویی داشته باشد قبلش باید نمایندگان خوب و کاردانی داشته باشیم .  اگر  انتظار داریم  چشم انداز کشورمان یک چشم انداز دست یافتنی و به نفع جامعه باشد باید نمایندگان  کاردان  و  کارشناسی  داشته باشیم . اگر انتظار داریم احکامی که برای دولت تحت عنوان برنامه ۵ ساله  تدوین می شود  اجرایشان به نفع مردم و توسعه کشور باشد پیش از آن باید مجلس  خوبی داشته باشیم  .

وی عنوان داشت : اکنون  که این همه وظیفه سنگین به حوزه خانه ملت محول شده ما ها باید دغدغه داشته باشیم که از بین همه  گروه ها  چه کسی را انتخاب کنیم .  اگر قرار است ما انتظار داشته باشیم اهدافمان درست و دست یافتنی باشد و منابعان ما به اهدافمان تبدیل شود باید ناظرین مان هم افرادی  کاردان  و کار بلد باشند .

ظاهری  در ادامه به معرفی سوابق کاری خود پرداخت و افزود : بنده علی عسگرظاهری دارای مدرک  فوق لیسانس مدیریت هستم و ابتدای کارم را در   جهاد  سازندگی شروع کردم .  در سازمان بهزیستی معاون شهرستان  بودم و  رئیس  بهزیستی شهرستان آبادان , معاون پشتیبانی بهزیستی خوزستان  ,مدیر کل بهزیستی خوزستان , معاون اجتماعی استان تهران  و  معاون هلال احمر کشور  و  مدیرعامل هلال احمر خوزستان را در کارنامه خود دارم .

وی ادامه داد : بنده یک تحلیلی از ۹ دوره گذشته  مجلس داشته ام  و نقاط ضعف و قوت  و فرصت ها و تهدیدهای دوره های گذشته را بدست آورده ام  و تصمیم گرفتم نقاط ضعف  را برطرف کنیم و تلاش کنیم  تهدیدها را به فرصت تبدیل و نقاط قوت را  تقویت کنیم .

وی با بیان اینکه  جامعه ما یک جامعه آگاه  است  اظهار داشت :  جامعه انتظار دارد از ما عاقلانه

برخورد  کنیم و یکی  از اهداف من همین است . زمان, زمان  عقلانیت است  و دیگر سلطه طلبی و زیاده خواهی جواب نمی دهد همه فرصت ها مال همه مردم است و باید از داشته هایمان استفاده کنیم .

ظاهری گفت : به این نتیجه  رسیده ام  که اگر یک وکیلی خیلی هم آدم توانمندی باشد تنها در یک حوزه می تواند خوب عمل کند  اما  در دیگر حوزه ها باید چکار کنیم ؟  پس باید از خرد جمعی استفاده شود   و بر اساس خرد جمعی کار خواهم کرد  و کار باید بدست شایسته ها باشد.

وی با اشاره به بحث انتخابات تصریح کرد : معمولا  وقتی بحث انتخابات می شود  مردم دو گروه می شوند .  یک گروه مردم عادی  هستند که تصور   می کنند  انتخابات آمده تا صد در صد زندگی شان  را متحول  کند  اما یک قشر جوانان و نخبگان هستند که هم ازشان انتظار می رود و هم مسئولیت دارند .  جامعه انتظار دارد خوب تشخیص دهند و خوب هدایت کنند و بنده انتظار دارم  سرمایه های عظیم جامعه مان کنار هم بیایند و ثابت کنیم می شود برای مردم با همین حداقل ها کار کنیم .

وی عنوان داشت : خدا را شکر می کنم   رهبر فرزانه  انقلاب امسال را به عنوان اقتصاد مقاومتی , اقدام و عمل  نامگذاری کردند  و این  یعنی  یک پشتوانه قوی از طرف دولت  , مجلس  و قوه قضائیه کمک کنید زندگی  مردم  به سمت خوبی هدایت کنیم . بنده  هم با ۲۷ سال سابقه مدیریت آمده ام  تا  در کنار شما داشته های شما را به کار بگیرم و زندگی مردم را به سمت خوبی هدایت کنیم . در واقع با تمام صداقتم می گویم بین من و برادرم ( علیرضا ورناصری ) فاصله ای نیست   و اگر من  انتخاب  شوم  از همه رقبایم استفاده می کنم و هرکسی که  شعارش خدمت به مردم  باشد  فرصت خدمت  برایش مهیا است و حق ندارم فرصت سوزی کنم  .

وی تاکید کرد : امروز  آمدیم بگوییم ما بچه های مسلمان و  حزب اللهی و پیرو مقام معظم  رهبری داریم اما  چرا نباید از اینها در کشور استفاده نکنیم ؟  هر کدام از شما ارزشی دارید و سرمایه ملی هستید کسی حق ندارد نیرویی را تضعیف کند . یکی از مهم ترین برنامه های من توسعه نیروی انسانی است و   باید بومی  سازی کنیم در سطح استان و کشور و  قابلیت های خود را نشان دهیم  و  این نیروها هم به  کشور خدمت  کنند  وهم نیم نگاهی به حوزه  انتخابیه  داشته باشند .

علی عسگر ظاهری ادامه داد :  من یقین دارم  دانستن مشکلات تنها کارساز نیست . هنر ما  این است  که بیاییم در کنار هم  و از خرد جمعی استفاده کنیم . از قشر دانشگاهی انتطار می رود  این طرز تفکر را باور کنید و بیایید در کنار هم داشته هایمان را به کار تبدیل کنیم .

وی گفت :  در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان  با  وجود این  همه زمین  کشاورزی  اما افسوس از حق برداشت یک متر مکعب آب .  در طرح  کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری  سهم ما هنوز مشخص نشده است و  انشالله این دوره با استفاده از کارشناسان این حوزه  تلاش می کنیم تا با اجرای  این طرح و  در کنارش دامپروری و صنایع دیگر ایجاد شود .

ظاهری  تاکید کرد  : هیچ جا منابع ما را ندارد اما   چرا به کار تبدیلشان نمی کنیم و چرا منتظریم از بیرون بیایند برای ما تعیین تکلیف کنند خدا را شکر نظامی مردمی و متعلق به خودمان داریم  چرا از این فرصت استفاده  نکنیم . اگر ما برای خودمان تعیین تکلیف نکنیم چه کسی می خواهد  سرنوشت ما را تغییر دهد  ؟  بیش از  ۱۰۰ کیلومتر  دریاچه داریم ولی دریغ از یک شیلات یا طرح های گردشگری . بنده با خودم و خدای خودم عهد کردم به دور از  منافع فردی و گروهی و باند بازی و طایفه بازی فقط برای مردم کار کنم .

وی ادامه داد :  برخی مواقع سیاه نمایی می کنند  که نظام  و دولت به ما توجه ندارد  اما این حرف  دروغ  است .  یک روحانی ما در منطقه چلو گزارشی از وضعیت مشکلات و کمبودهای منطقه  برای مقام معظم  رهبری می فرستد   و مقام  معظم رهبری  ۱۸۰  میلیارد تومان  پول برای را برای رفع این مشکلات به منطقه فرستادند.

علی عسگر ظاهری ادامه داد : ثابت می کنیم که ما و نظام و دولت در کنار هم خدمت گذار مردم هستیم  . فرقی  نمی کنید که کسی  از کدام قوم  وطایفه   یا  با کدام کاندید  بوده است  همه سرمایه های کشورید و بیایید در کنار هم زندگی مردم را تغییر دهیم . مسئولین قبل از ما تلاش کردند و کارشان ستودنی است  و پروژه هایی را دنبال کردند امیدوارم با هم بتوانیم  این راه را  ادامه دهیم و موانع را برطرف کنیم .

علیرضا ورناصری  دیگر نامزد راه یافته به دور دوم  انتخابات حوزه  انتخابیه مسجدسلیمان در ابتدای  سخنان خود  ضمن عرض سلام و خیر مقدم به حاضرین در جلسه و مسئولین شهرستان صحبت های خود را با گلایه از دانشگاه آزاد مسجدسلیمان آغاز کرد و گفت : از دانشگاه آزاد مسجدسلیمان  برای دیر برگزار کردن این جلسه  مناظره که ما از مدت ها قبل  متقاضی برگزاری آن  بودیم و در خواست برگزاری داده بودیم گلایه مندم .

وی با تشکر از صحبت های علی عسگر ظاهری گفت :  بنده و آقای ظاهری  سالهاست که  در جبه های مختلف در خدمت  نظام هستیم .

وی در ادامه به معرفی خود پرداخت و گفت :  بنده  علیرضا ورناصری دارای مدرک کارشناسی  صنایع  از دانشگاه مسجدسلیمان و  کارشناسی  ارشد علوم سیاسی با گرایش روابط بین الملل از دانشگاه  اهواز  هستم .  متولد آبژدان اندیکا هستم و همچنان به دهاتی بودن خود افتخار می کنم .  در سن ۱۷ سالگی و مقطع تحصیلی اول دبیرستان همزمان با شروع جنگ تحمیلی  و با توجه به  حال و هوای آن زمان  که بدلیل   حمله عراق به کشورمان شرایط خاصی پیش آمده بود  در کنار  خیل عظیم جوانان غیرتمند  آنزمان  برای دفاع از ارزشهایمان وارد جبهه های جنگ شدیم .

 تا پایان هشت  سال جنگ  تحمیلی در مقاطع مختلف  در یگان های عملیاتی از فرماندهی دسته و گردان و اواخر جنگ  فرماندهی محور عملیاتی که هدایت چند گردان را برعهده دارد انجام وظیفه کردم .  بعد از جنگ عقب ماندگی تحصیلی را  جبران کردم  و بعد هم در کسوت فرماندهی سپاه مسجدسلیمان  , سپاه فارسان , فرماندهی بسیج ادارات و اصناف استان خوزستان  و حدود پنج سال در وزارت کشور در سطوح مختلف   به عنوان   مشاور معاونین استاندار  و مدتی  مشاور شخص استاندار و معاونت  فرمانداری  اندیکا  مشغول خدمت بودم .

وی افزود : تا قبل از ورود به انتخابات در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان مدیر کل پیگیری دبیرخانه و مشاور  سرلشگر محسن رضایی مشغول خدمت .

 ورناصری  در رابطه با هدف خود از ورود به عرصه انتخابات گفت : از دو دوره قبل از این دوره به اتفاق جمعی از فرهیختگان دانشگاهی  مجموعه ای را تشکیل دادیم  برای شناسایی ظرفیت های  چهار شهرستان حوزه انتخابیه که   حاصل این مطالعات تبدیل به طرح های کاربردی شد که در آن زمان به  مدیران  استان و شهرستانها  تحویل دادیم و پیگیری کردیم و بعضا برخی ها به نتیجه  رسید اما متاسفانه فضای کافی برای دنبال کردن این مطالعات  ایجاد نشد  و لذا با پیگیری موضوع در سطح  استان خوزستان  و دبیر خانه مجمع  تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک سند و الگو در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار گرفت .

وی ادامه داد : یکی از دلایل بنده برای ورود به عرصه   انتخابات  این بود  که  متاسفانه  دوستان مسئولی که انتظار  می  رفت از این طرح ها که  راهگشای اکثر مشکلات حوزه ماست استفاده کنند  مورد کم لطفی قرار گرفت و لذا ما دلسرد نشدیم و امید بستیم به ادامه کار و امروز با توجه به تجارب و قابلیت های  خودم  و تیم همراهم  بهترین مسیر را برای اجرایی کردن این دیدگاه ها حضور در انتخابات   و استفاده حداکثری از ظرفیت جایگاه  نماینده مردم دیدم  و لذا این ورود بدون مطالعه  و انگیزه نبوده  و خوشبختانه در طول سالهای گذشته  برای آن برنامه ریزی شده است .

ورناصری افزود : تمامی این برنامه ها و حق و حقوقی که بنده پیگیری خواهم کرد با   استناد به قوانین بالادستی  است و در دولت های مختلف  به عنوان برنامه در اختیار بوده اند  اما  سوالی  که بنده  نتوانستم  برای آن  پاسخی پیدا کنم  این بوده که حق و حقوقی که برای این مناطق  براساس این برنامه ها باید داده می شد متاسفانه  آنظور که باید و شاید توجه نشده است  .

وی عنوان داشت : در بخش کار آفرینی و اشتغال  شناسایی ظرفیت های ایجاد اشتغال انجام شده و  طرح هایی همچون آلومینیوم و فاز دوم سیمان کارون  به عنوان  طرح های کوتاه مدت در دستور قرار گرفه است .

 وی ادامه داد : طرح هایی همچون  توسعه کشاورزی در چهار شهرستان حوزه انتخابیه  به ظرفیت ۱۲۰ هزار هکتار  و انتقال آب از دریاچه ها و احداث سدهای خاکی برای منابع تامین آب  برای  این مقدار از اراضی که قابلیت تبدیل به زمین  کشاورزی  هستند در  نظر گرفته شده است .

ورناصری گفت : صنایع جانبی کشاورزی  ,معادن موجود در حوزه  انتخابیه , کشتارگاه صنعتی ,توسعه باغات, توسعه شیلات با توجه به بیش از ۱۰۰ کیلومتر ساحل سدهای حوزه ما که  برای توسعه شیلات بسیار مستعد است و می تواند به ما در اشتغال کمک کند را مد نظر قرار داده ایم .

صنعت گردشگری و صنایع دستی به عنوان یکی از  ظرفیت های مغفول مانده ای است که بدلیل تجاری نشدن این صنعت  امروز اشتغال چندانی در این حوزه نداریم . در بخش مدیریت و برنامه ریزی معتقدم به استفاده از افراد اهل تخصص  و بومی  که در چهار شهرستان حضور دارند به  گونه ای که تا توان داریم بتوانیم امورات شهرستانها را به اهالی و جوانان همان منطقه بسپاریم .

وی تصریح کرد : اساس کار ما انجام خدمت است و  در حال حاضر و در آینده از حضور و توان همه همشهری های  عزیز به شرط داشتن تخصص  و حتی اگر در ستادهای   غیره باشند استفاده خواهیم کرد .

ورناصری افزود : بدلیل  همین دغدغه ها  ارتباطم  را  با  قشر فرهنگی و دانشگاهی شهرستان حفظ کرده ام  و همین  مطالعات انجام شده  محصول زحمات این قشر است  و به فضل الهی در صورت پیروزی در انتخابات دفتر نماینده را تبدیل به یک مجلس کوچک  برای هر شهرستان خواهم کرد و از ظرفیت های فرهیخته در هر قشری در راستای پیشبرد اهداف مان  استفاده خواهیم کرد .

گروهی از همین جمع را  برای پیگیری مسائل عمومی  شهرستان  با حضور در هر  چهار شهرستان  حوزه انتخابیه  در نظر خواهیم گرفت و همایش های مختلفی برای جذب سرمایه گذار در بخش های مخلتف برای توسعه پایدار مناطق برپا  خواهیم کرد .

وی  گفت  : موضوع نظارت بر عملکرد مدیران که یکی  مهم ترین  وظایف یک نماینده است  از طریق همین مجالس محلی دنبال خواهد شد.

علیرضا ورناصری تاکید کرد : در بخش کشاورزی و دامپروری آنچه که نیاز است و جای خالی آن در این واحد دانشگاهی ما احساس می شود مربوط به رشته های مختلف بخش کشاورزی است که باید این رشته های تحصیلی در دانشگاه مسجدسلیمان توسعه پیدا کند .

وی افزود : موضوع بند های خاکی و طرح های گلخانه ای و دنبال کردن صنایع جانبی  و تبدیلی بخش کشاروزی ,  تعاونی های روستایی و عشایری  , طرح های آبخیز داری  و باغات مرکبات , توسعه شهرک های دامپروری ,  توسعه مجتمع های شیلات ,  احداث سردخانه های صنعتی و کشتارگاه های صنعتی   و همچنین صنایع جانبی دامی  و کشاورزی مسائلی است که پیگیری خواهد شد .

وی گفت :  در بخش گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت های مهم این حوزه با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه ایجاد  مناطق  ویژه گردشگری در دریاچه های سه گانه  , ایجاد کمپ های گردشگری و دنبال کردن ورزش های آبی و زمستانی  و  تابستانی همچنین کوه نوردی و  احداث موزه های تاریخی  و  موزه نفت  و احداث تله کابین در مناطق گردشگری مانند دلا و تاراز مد نظر قرار خواهد گرفت .

وی تاکید کرد : یکی از دغدغه های جدی من برای ادامه کار دنبال کردن  موضوع جذب توریست و  سرمایه گذار است .

ورناصری گفت : در بخش عمران و توسعه شهری  در بخش فرهنگی و  ورزشی  اجتماعی , آموزش و پرورش , صنعت و معدن  , زیر ساخت ها و زیر بنایی جاده ها و  راههای  ارتباطی , بهداشت و درمان  و محیط زیست برنامه های متعددی را برنامه ریزی کرده ایم .

آسماری