خروش کارون در کالبد پویش مردمی «من کارونم، نجاتم دهید» / جزئیات + تصویر
خروش کارون در کالبد پویش مردمی «من کارونم، نجاتم دهید» / جزئیات + تصویر

شهر اولین ها// حدود یکماه از راه‌اندازی پویش مردمی «من کارونم، نجاتم دهید» توسط شبکه تخصصی سازمان‌های مردم نهاد محیط‌ زیست و منابع طبیعی خوزستان می گذرد و در این مدت افراد و علاقمندان زیادی به این پویش پیوسته اند. مشکلات بی‌آبی و نابودی کشاورزی خوزستان دلیلی شد تا شبکه تخصصی سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست […]

شهر اولین ها// حدود یکماه از راه‌اندازی پویش مردمی «من کارونم، نجاتم دهید» توسط شبکه تخصصی سازمان‌های مردم نهاد محیط‌ زیست و منابع طبیعی خوزستان می گذرد و در این مدت افراد و علاقمندان زیادی به این پویش پیوسته اند.

مشکلات بی‌آبی و نابودی کشاورزی خوزستان دلیلی شد تا شبکه تخصصی سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی خوزستان طی حرکتی اقدام به راه‌اندازی کمپینی با نام «من کارونم، نجاتم دهید» کنند.

کمپین نجات رودخانه کارون با هدف یک میلیون امضاء به کمک همدیگر در استان خوزستان آغاز به فعالیت کرده است تا اقداماتی که برای نجات دریاچه ارومیه از طی این‌گونه حرکت‌ها صورت گرفت، برای کارون نیز تکرار شود.

رودخانه بزرگ، زندگی‌بخش و تمدن‌ساز کارون، از سرچشمه‌ها در چهارمحال و بختیاری تا جلگه خوزستان در مسیر ۹۰۰ کیلومتری خود، حیات اکوسیستم‌های متعددی را پدید آورده و معیشت بیش از چند میلیون نفر به این رودخانه بزرگ و تمدن‌ساز وابسته است.

رود کارون از سال‌های گذشته تاکنون به دلیل توسعه یک‌جانبه نگرانه و بدون ارزیابی محیط‌زیستی و ساخت سدهای متعدد و نیز انتقال آب از سرشاخه‌ها و ورود فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و بهداشتی و… با خطرات جدی همچون شوری، کاهش دبی طبیعی، محدود‌سازی حق‌آبه تالاب‌ها در جلگه خوزستان و انحلال نمک‌های سد گتوند و… مواجه است.

این رود بزرگ در شهر اهواز به طور گسترده مورد هجوم فاضلاب‌های شهری و صنعتی و زه‌آب‌های کشاورزی و بر هم ریختگی اکوسیستم، قرار گرفته است، به طوریکه کیفیت آب رودخانه از مسیر این کلان‌شهر تا ورود به خلیج همیشه فارس  به شکل قابل توجهی با تغییرات کمی و کیفی به ویژه افزایش شوری روبه‌رو شده است.

امروز کارون به دلیل سدسازی و انتقال‌های بین حوضه‌ای آب سرشاخه‌ها که فاقد ارزیابی‌های محیط‌زیستی و اجتماعی است، با کاهش شدید دبی مواجه شده و سبب ورود و پیش‌روی آب دریا تا محل نخلستان‌های آبادان و خرمشهر شده که بسیار از این نخلستان‌ها در اثر شوری بیش از حد از میان رفته یا رو به زوال هستند.

سرنوشت کارون با سرنوشت بیش از ۵ میلیون نفر در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و به نوعی با سرنوشت کل کشور گره خورده است.

کارون رود تمدن‌ساز، امروز در وضعیتی بغرنج و بحرانی در انتظار برنامه‌ای جامع، کامل و با مقیاس‌ها و معیارهای مبتنی بر کنوانسیون‌ها، معاهده‌های بین‌المللی برای نجات و علاج‌بخشی است.

کارونی که امروز ملاحظه می‌کنیم در فولکلور، جمعیت‌شناسی، اقتصاد، فرهنگ و صنعت، کشاورزی، بهداشت، آبادانی و توسعه و امنیت این استان و استان‌های همجوار نقشی بدیع و اثرگذار داشته که نیازمند حضور و حمایت همه دل‌سوختگان و دوست‌داران طبیعت و محیط‌زیست وطن، این اکوسیستم پویا که روزگاران گذشته حیات تالاب‌های مهم بین‌المللی همچون هورالعظیم شادگان، میانگران، بامدژ، شیمبار و… به آن وابسته بوده و است، امروز به دلیل رفتار ضدمحیط‌زیستی دولت‌ها و بی‌تفاوتی ما مردم، حیات این تالاب‌ها و جلگه خوزستان را با چالشی جدی مواجه ساخته و شاهد بروز پدیده‌هایی همچون گرد و غبار و پیامدهای ناشناخته و مهاجرت‌های اجباری در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود.

در متن دعوت‌نامه این کمپین آمده است: ما امضاکنندگان این بیانیه اعضای کمپین «من کارونم، نجاتم دهید» ضمن دعوت و توجه تمامی دوست‌داران طبیعت و محیط‌زیست و علاقه‌مندان پایداری سرزمین مقدس ایران و زیست بوم دعوت می‌کنیم به این پویش ملی و مردمی و بلکه بین‌المللی بپیوندند تا در کنار هم و پیگیری شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و همه سمن‌های فعال کشور، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و بین‌المللی برای متقاعد کردن دولت و تدوین فوری سندی جامع کامل و نجات بخش برای احیاء و حفظ پرآب‌ترین رود جاری کشور! و اکوسیستم‌های منحصر و وابسته و پیوسته به آن و حفظ معیشت پایدار ساکنین همجوار این موجود زنده و حیات بخش تلاش کنیم.

همچنین در حرکتی مسؤولانه با امضای این بیانیه برای دستیابی به اهداف ترسیم شده فوق تلاش می‌کنیم نظر مسؤولان داخلی و نهادهای بین‌المللی را برای ثبت جهانی این اثر طبیعی و معنوی در سازمان بین‌المللی یونسکو در حفظ نگهداری و احیای بزرگترین رودخانه وطن به عنوان میراث بشری و در راستای پایداری معیشت بیش از چند میلیون نفر مردم، جلب کرده و در این راه بزرگ گام برداریم.

سامانه پیامکی کمپین نجات کارون برای اعلام حضور مردمی با شماره ۵۰۰۰۲۴۸۳۹۱ راه‌اندازی شد و برای نجات آینده کشور و فرزندان کارون از خانواده‌ها خواسته شده است در این حرکت محیط‌زیستی شرکت کنند.