به جای کلنگ زنی پروژه های جدید ، پروژه های نیمه تمام و تعطیل را در مسجدسلیمان به سرانجام برسانید …
به جای کلنگ زنی پروژه های جدید ، پروژه های نیمه تمام و تعطیل را در مسجدسلیمان به سرانجام برسانید …

شهر اولین ها//ایمان کاهکش : چندی قبل بود که خبر “ آغاز عملیات احداث دی کلینیک بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان مسجدسلیمان ”  بر روی خروجی برخی خبرگزاری محلی و استانی قرار گرفت و امیدها به بهبود وضعیت بهداشت و درمان شهروندان مسجدسلیمان افزایش یافت. اما به نظر می رسد که نیاز ضروری و فعلی شهر […]

شهر اولین ها//ایمان کاهکش : چندی قبل بود که خبر “ آغاز عملیات احداث دی کلینیک بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان مسجدسلیمان ”  بر روی خروجی برخی خبرگزاری محلی و استانی قرار گرفت و امیدها به بهبود وضعیت بهداشت و درمان شهروندان مسجدسلیمان افزایش یافت. اما به نظر می رسد که نیاز ضروری و فعلی شهر اولین ها پیگیری و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام یک دهه اخیر می باشد ؛ نه کلنگ زنی پروژه های جدیدی که مشخص نیست زمان بهره برداری از آن ها به عمر سیاسی مسئولین فعلی شهرستان برسید یا نه.

به گزارش شهر اولین ها، از مسجدسلیمان اگر چه بعنوان یکی از مهمترین شهرهای نفتی خاورمیانه همواره نام برده می شود و طی سالهای اخیر مراسم کلنگ زنی پروژه های زیادی انجام شده اما مشخص نیست که تکلیف نهایی و وضعیت بهره برداری آن ها به چه شکل خواهد بود.شاید در رسانه های محلی، استانی و حتی ملی مصاحبه های فراوانی از مسئولین فعلی و پیشین مسجدسلیمان مبنی بر اجرای پروژه های متعدد در سطح شهرستان به چشم بخورد اما از سرانجام آن ها و وضعیت بهره برداری پروژه ها خبری نیست. و البته زمان افتتاح پروژه های عمرانی-خدماتی شهرها عمدتاً به مناسبت های شهریور یا بهمن ماه بر می گردد اما مدتهاست که از افتتاح و بهره برداری پروژه های کلیدی و شاخص در مسجدسلیمان خبری نیست.

علاوه بر این کلنگ زنی پروژه هایی از قبیل پتروپالایش بختیاری مسجدسلیمان ،عملیات اجرائی قطعه اول محور مسجدسلیمان-شهرکرد ، عملیات اجرای پارک موزه برق تمبی ،پروژه آبرسانی به منطقه کلگه و… پای بسیاری از مسئولین و مدیران کشوری و استانی را به مسجدسلیمان کشانید تا بلکه از انبوه مشکلات شهرستان در حوزه های مختلف بویژه اشتغال گره ای را باز کند. اما مشخص نیست که آیا عملیات افتتاح و بهره برداری از این پروژه ها مطابق برنامه زمان بندی صورت می پذیرد یا اینکه سیاهه پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف مسجدسلیمان از تعداد انگشتان دو دست هم فراتر خواهد رفت …!؟ کما اینکه پروژه پارک موزه بی بیان در شرایط فعلی و با وجود پیشرفت فیزیکی مطلوب با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند و با وجود پایان مدت زمان پیش بینی شده قرارداد در اواسط اسفندماه به احتمال زیاد به بهره برداری نخواهد رسید.

از طرفی اگر چه افتتاح بیمارستان ۲۲بهمن در منطقه نمره دو امیدها به بهبود امکانات و زیرساخت ها در شهر اولین ها را در میان شهروندان زنده نمود اما تا مدتها بیماران و خانواده آنان از کمبودها و نواقص موجود در این بیمارستان رنج کشیده اند و در برخی حوزه ها این کمبودها همچنان ادامه دارد.ضمن اینکه حضور اخیر وزیر ورزش و جوانان در شهرستان و افتتاح چند زیرساخت ورزشی مسجدسلیمان همچون یک مُسکن مقطعی برای التیام بخشی به درد پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف در مسجدسلیمان خواهد بود.اما بنا به دلایلی که بعدها به آن اشاره خواهد شد از پروژه های افتتاح شده حوزه ورزش و جوانان مسجدسلیمان نیز نمی توان به عنوان پروژه های موفق شهرستان در مقایسه با شهرهای همجوار نام برد.

با نگاهی به پروژه هایی که طی سالهای اخیر در مسجدسلیمان کلید خورده به مواردی بر می خوریم که بهره برداری هر کدام از آنان شاید شرایط کنونی شهر را از بسیاری جهات دگرگون سازد. پروژه جاده میانبر ، احداث مسکن مهر ، بهسازی و تکمیل منازل ۱۴۰۰ واحدی شهرک ولیعصر ، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهری ، تکمیل و بهره برداری از فرودگاه ، بهره برداری از پارک ۱۱هکتاری منطقه نفتک ، احداث پارک ویژه بانوان ، احداث آزمایشگاه آب منطقه نمره ۶ ، پروژه مسیل آب های سطحی ( دره سبز) و … از مهمترین پروژه هایی ست که حیات برخی از آنان به بیش از یک دهه می رسد و مشخص نیست که چه زمانی به بهره برداری مطلوب خواهند رسید.

اگر چه مسائلی از قبیل بحران اقتصادی و کمبود بودجه ، نواقص فنی و کارشناسی و مشکلات حقوقی موجب شده تا روند پروژه های مذکور را با اختلال و تعطیلی مواجه سازد اما همه ساله و با فرارسیدن زمان افتتاح پروژه ها مشاهده می کنیم که در بسیاری از شهرهای استان خوزستان زیرساخت های مهم و پروژه های جدیدی به بهره برداری می رسند که متأسفانه مسجدسلیمان سهمی از آنان ندارد. البته مصاحبه ها و وعده های پی در پی مسئولین جهت از سرگیری عملیات اجرایی پروژه ها نیز دردی از این پروژه ها دوا نخواهد کرد ؛ زیرا مادامی که یک پروژه یک ساله مشمول زمان شود و دچار تعطیلی ها مکرر گردد بازگشت به شرایط اولیه و تسریع در اجرای آن بسیار سخت و بعضاً غیرممکن خواهد بود.

با تمام آنچه گفته شد مسجدسلیمان مدتهاست از عدم بهره برداری پروژه های عمرانی کلیدی و مهم رنج می برد و اهالی شهر اولین ها به بلاتکلیفی و بی سرانجامی پروژه های عمرانی این شهر عادت کرده اند. از اینرو از فرماندار پرتلاش و سختکوش مسجدسلیمان که سهم عمده ای در ایجاد همگرایی نهادها و ادارات شهرستان ایفا نموده انتظار می رود تا ضمن تشکیل کمیته پیگیری پروژه های نیمه تمام و ارزیابی موانع و مشکلات اجرایی در شروع مجدد آن ها اقدامات شایسته صورت دهد.

بدون شک می توان گفت در شرایط کنونی علیرغم کلنگ زنی های پروژه های متعدد آنچه بیش از همه ضروری به نظر می رسد پیگیری و رفع موانع اجرایی پروژه های نیمه تمام و افتتاح چندین پروژه مهم در شهرستان می باشد تا برون رفت شهر اولین ها از وضعیت موجود را موجب شود تا همزمان با توسعه و آبادانی بیشتر ، مسجدسلیمان بار دیگر روی ریل توسعه قرار خواهد گرفت …