هیات کوهنوردی اندیکا پیشگام در ترویج فرهنگ محیط زیستی
هیات کوهنوردی اندیکا پیشگام در ترویج فرهنگ محیط زیستی

شهر اولین ها//دومین پاکسازی هیات کوهنوردی شهرستان اندیکا طی هفته اخیر انجام گرفت تا برنامه های ورزشی و محیط زیستی این هیات با جدیت بیشتری ادامه یابد. مهرداد بیرجانی دبیر هیات کوهنوردی اندیکا با بیان این خبر به شهر اولین ها اظهار داشت: هیات کوهنوردی شهرستان اندیکا با پیگیری های مهندس یوسفی در دیماه سال […]

شهر اولین ها//دومین پاکسازی هیات کوهنوردی شهرستان اندیکا طی هفته اخیر انجام گرفت تا برنامه های ورزشی و محیط زیستی این هیات با جدیت بیشتری ادامه یابد.

مهرداد بیرجانی دبیر هیات کوهنوردی اندیکا با بیان این خبر به شهر اولین ها اظهار داشت: هیات کوهنوردی شهرستان اندیکا با پیگیری های مهندس یوسفی در دیماه سال گذشته با هدف جذب علاقمندان به ورزشهای کوهنوردی و کوهپیمایی تاسیس شد.

وی افزود: باتوجه به دوره های آموزشی برگزار شده درسطح شهرستان سعی کرده ایم که ورزش کوهنوردی را از نظر علمی و اصولی جایگزین ورزش سنتی و کوهگردی کنیم تا از بروز حوادث جلوگیری گردد. همچنین تلاش مجموعه بر این بوده تا کوهها ومحلهای گردشگری را باتوجه به مختصات ونشان دادن آنها برروی تابلو به همنوردان، طبیعت گران و علاقمندان در سطح استان وشهرستانها نشان دهیم.

بیرجانی خاطرنشان ساخت: هیات کوهنوردی اندیکا تاکنون صعودهای برون استانی به قله های مرتفع استانهایی مثل اصفهان،یزد و همدان داشته و هفته اخیر صعود به قله کینو بلندترین قله خوزستان را با حضور ۳۰ تن ازکوهنوردان شهرستان داشته ایم. علاوه بر این در مقوله محیط زیست، این هیات زمینه ای برای آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در برخورد با محیط زیست در اولویت خود قرار داده است. ایجاد نگاهی فراتر از نریختن زباله در محیط طبیعت، پی بردن به قدرت خداوند با نحوه زندگی و هم بستگی اکوسیستم‌ها به همدیگر، نحوه برخورد با حیات وحش و آشنایی به رفتار آن و خطرات احتمالی ناشی‌ از فصل زاد و ولد، آسیب نرساندن به بچه‌های آنان، شناخت تنوع گیاهی و جانوری، معرفی انواع گونه‌ و تصویر برداری که می تواند معرفی یک گونه جدید برای شهرستان و استان بشود

دبیر هیأت کوهنوردی شهرستان اندیکا تصریح کرد: بعنوان یک کوهنورد همیشه سعی کرده ام محیط کوهنوردی را پاک نگه دارم و درمواقعی که سرپرستی تیمی را عهده دار بوده ام با انجام کارهای زیست محیطی سعی کرده ام الگوی زیست محیطی را برای سایرین ترسیم کنم. علاوه بر این تأکید ما بر این بوده تا کوهنوردان برنامه‌های کوهنوردی پر جمعیت که فشار ناگهانی زیادی را بر طبیعت وارد می‌کند اجرا نکنند و در هنگام کوهنوردی چون یک محیط بان مسئول مراقب تخلف‌ها و آسیب رسانی‌های دیگران باشند.

بیرجانی همچنین اظهار داشت: کوهنوردان و طبیعت گردان می‌توانند در سازمان‌های مردم نهاد حامی محیط زیست عضو شوند و در برنامه‌هایی مانند روز پاک سازی کوهستان، روز جهانی کوهستان، روز جهانی زمین پاک و … مشارکت کنند. ضمن اینکه شهرستان اندیکا از پتانسیل بالای گردشگری و توریستی و طبیعت بکر و محیطی زیبا برای آرامش روحی برخوردار است.

وی در خاتمه به همنوردان خود وعلاقمندان به این رشته ورزشی توصیه نمود: همواره در مسیر‌های مشخص شده در کوهستان حرکت کنند و از حرکت در مسیر‌های ناشناخته و بیراهه اجتناب کنند. کمترین زباله را با خود به کوهستان ببرند و حتما زباله را با خود به مکانهای تعیین شده برگردانند. باتوجه به اینکه ما کوهنوردان درکوهستان و در جامعه در معرض دید هستیم همیشه با کردار و رفتارمان سعی کنیم الگوی زیست محیطی خوبی برای دیگران باشیم.