بررسی گزینه های احتمالی وزارت نیرو / بَدَل بیطرف جانشین بیطرف
بررسی گزینه های احتمالی وزارت نیرو / بَدَل بیطرف جانشین بیطرف

شهر اولین ها//از وقتی حبیب‌الله بیطرف وزیر نیروی پیشنهادی حسن روحانی نتوانست رأی اعتماد را از نمایندگان مجلس بگیرد و گفته می‌شود علت این عدم اعتماد، ناکافی‌بودن پاسخ‌های وی برای چالش آبی کشور است. حالا هر گروه و حزبی چند نفر را به عنوان گزینه وزارت نیرو معرفی کرده ولی 4 نفر بیش از سایرین […]

شهر اولین ها//از وقتی حبیب‌الله بیطرف وزیر نیروی پیشنهادی حسن روحانی نتوانست رأی اعتماد را از نمایندگان مجلس بگیرد و گفته می‌شود علت این عدم اعتماد، ناکافی‌بودن پاسخ‌های وی برای چالش آبی کشور است. حالا هر گروه و حزبی چند نفر را به عنوان گزینه وزارت نیرو معرفی کرده ولی 4 نفر بیش از سایرین به این وزارت‌خانه نزدیک هستند.

اردکانیان، معاون وزیر نیروی سابق، وفا تابش، مدیر ساخت سد کرخه و کارون ۳، عباس علی‌آبادی، معاون وزیر نیروی سابق در امور برق و انرژی و مدیر‌عامل پیشین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و سیدمحمد صادق‌زاده، معاون وزیر پیشین نیرو در امور برق و انرژی و رئیس ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق( 4 گزینه اصلی وزارت نیروی دولت دوازدهم هستند.

اردکانیان بدل بیطرف

رضا اردکانیان سال 1337 در یزد متولد شد؛ وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف ، مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه مک مستر کانادا و مدرک دکترای خود را در رشته مدیریت آب از انگلستان گرفته است.

وی عهده دار سمت‌های معاونت وزیر نیرو و وزیر کشور، نایب رییسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده است و طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده است.

بر این اساس اردکانیان در سال‌های 1380 تا 1384معاون امور آب وزارت نیرو بوده است و همچنین در گذشته به عنوان رئیس شورای حکام مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی- یزد فعالیت می کرده است.

وی‌ در مدیریت مجامع مختلف علمی و تخصصی بین‌المللی مرتبط با آب از جمله فرهنگستان بین‌المللی آب، شورای حکام موسسه آموزشی آب یونسکو، انستیتوی آب و محیط زیست دانشگاه ملل متحد، انجمن بین‌المللی برقابی، مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تهران و برنامه جهانی مطالعات اقلیم سازمان جهانی هواشناسی همکاری دارد.

علی‌آبادی گزینه‌ای برای مدیریت انرژی

عباس علی‌آبادی، از دیگر گزینه‌هایی است که در روزهای آخر، نامش در بین گزینه‌های وزارت نیرو شنیده شد. علی‌آبادی سال 1341 در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در رشته مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف، در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی در رشته مکانیک از دانشگاه تهران و در مقطع دکترا در رشته مکانیک (گرایش طراحی جامدات) از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به پایان رساند.

او یک مدیر ارشد اجرائی ایرانی است که درحال‌حاضر مدیرعامل اجرائی گروه مپنا به‌شمار می‌رود. او از سال ۱۳۸۸ به این مقام منصوب شده است.

علی‌آبادی پیش‌تر معاون وزیر نیروی سابق در امور برق و انرژی و مدیر‌عامل پیشین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم بوده است. علی‌آبادی در هر سه مقطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکترا، در رشته مکانیک تحصیل کرده است.

سابقه او در هر دو بخش برق و آب، از او گزینه مناسبی برای این پست می‌سازد. از سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی، می‌توان به فعالیت در جهاد کشاورزی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیر‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

از او به‌عنوان یکی از حامیان بخش خصوصی فعال در صنعت برق ایران هم یاد می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی از وزرای دولت یازدهم که اکنون نیز در کابینه دوازدهم حضور دارد، البته نه در جایگاه وزیر، از حامیان اصلی او نزد رئیس‌جمهور است.

سیدمحمد صادق‌زاده گزینه‌ای در حد مطرح شدن

سیدمحمد صادق‌زاده از سال گذشته به‌عنوان مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) منصوب شد و جای آرمودلی را گرفت. صادق‌زاده، اولین رئیس است که بر اساس اساسنامه جدید این سازمان، در حکم معاونت وزیر نیرو خواهد بودقبلا سانا تحت مدیریت توانیر و معاونت امور برق و انرژی فعالیت داشت. او بعد از مدتی به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره شرکت مادرتخصصی توانیر معرفی شد و در کمتر از دو سال، توانست به معاونت وزرات نیرو برسد. از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی وزارت نیرو یاد می‌شود که حمایت بخش برق را نیز پشتوانه خود خواهد داشت.

وفا تابش، گزینه‌ای سیاسی برای مدیریت انرژی

وفا تابش، یک گزینه سیاسی در بین دیگر اسامی مطرح‌شده است. او یکی از دانشجویان پیرو خط امام است که در دوران تحصیل در رشته مهندسی عمران دانشکده پلی‌تکنیک دانشگاه امیرکبیر با همراهی دیگر اعضای مرکزی، سفارت آمریکا را اشغال کردند. تابش کارشناسی مهندسی عمران خوانده و مدیر ساخت سد کرخه و کارون ۳ نیز بوده است. همچنین از تابش به‌عنوان یکی از مدیران عالی در بخش خصوصی در حوزه آب نیز یاد می‌شود. شنیده شده تابش مورد حمایت برخی از هم‌حزبان خود و البته وزیر پیشنهادی نیرو برای کابینه دوازدهم است که نتوانست آرای لازم را برای ورود به این جایگاه از آنِ در خود کند.

یکی از نمایندگان خوزستان در مجلس  اظهار داشت: دولت و لابی‌های موجود در مجلس به دنبال واگذاری مدیریت وزارت نیرو به اردکانیان هستند. این نماینده مجلس که نخواست نامش فاش شود، گفت: اردکانیان در زمان وزارت حبیب الله بیطرف معاون و قائم مقام او بود و در بحث انتقال آب دخیل است.

رهیاب