اکران مستند کارون در اهواز؛ غریبانه و در غیاب اکثریت سمن ها فیلم مستند کارون به کارگردانی محمد احسانی در حالی به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان اکران شد که عدم استقبال سازمان های مردم نهاد، فعالان اجتماعی و شهروندان بارزترین موضوع این برنامه بود. مستند ۵۲ دقیقه ای کارون در ارتباط با رودخانه […]

اکران مستند کارون در اهواز؛ غریبانه و در غیاب اکثریت سمن ها

فیلم مستند کارون به کارگردانی محمد احسانی در حالی به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان اکران شد که عدم استقبال سازمان های مردم نهاد، فعالان اجتماعی و شهروندان بارزترین موضوع این برنامه بود.

مستند ۵۲ دقیقه ای کارون در ارتباط با رودخانه کارون و آسیب های زیست محیطی و اجتماعی این رود بر اثر دخالت های انسانی و نیز با نگاهی به پیشینه تاریخی و تمدنی رود کارون است. اکران این فیلم مستند به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان با عدم استقبال مخاطبین آن همراه بود که می توان با آسیب شناسی این موضوع به دلایل متعددی از این عدم استقبال رسید. ضعف در اطلاع رسانی گسترده از جمله مواردی بود که به اذعان برخی فعالین محیط زیست و سازمان های مردم نهاد نقش موثری در غیبت سمن ها در سالن اکران فیلم داشته است. علاوه بر این عدم اتخاذ تمهیدات لازم جهت مشارکت حداکثری و نیز کم توجهی به کیفی سازی مدعوین و شرکت کنندگان در این برنامه از دیگر موارد مهم خالی بودن سالن همایش های بین المللی گیت بوستان بوده است.

از طرفی دیگر باید گفت امروزه سمن ها بعنوان یک تشکل های غیردولتی و مردم نهاد نسبت به انجام فعالیت های خود در حوزه های مختلف بویژه محیط زیست اقدام نموده و ورود نهادها و ارگان های دولتی در ساختار سازمانی آنان با هدف مدیریت برنامه ها و اقدامات خود را بر نمی تابند. علاوه بر این تشکیلات ساختاری سمن ها به گونه ای است که ضمن بهره گیری از کارشناسان و متخصصین مرتبط با حوزه فعالیت خود، در راستای نیل به اهداف سازمانی خود برنامه های مهمی را عملیاتی می نمایند. اما نگاه بهر جویانه برخی سازمان ها در بدنه سمن ها موجب خواهد شد تا برخی عدم مشارکت ها در برنامه های محیط زیستی بصورت آگاهانه و در تقابل با نیات برخی نهادها و سازمان ها صورت پذیرد. از این رو باید گفت علت دیگر غیبت سمن ها در اکران مستند کارون را بایستی در این مضوع جستجو نمود و اذعان داشت ادامه این رویه ناصحیح شاید به شیوه های دیگری نیز از جانب سمن ها مورد اعتراض قرار گیرد. امیدواریم تا مسئولین تصمیم گیرنده در سازمان آب و برق خوزستان با آسیب شناسی بیشتر موضوع عدم استقبال از اکران مستند کارون، ضمن تغییر رویکرد و نوع نگرش خود به سمن ها اقدامات شایسته ای جهت مشارکت حداکثری در برنامه های آتی مرتبط با موضوع محیط زیست را برنامه ریزی نمایند.