افزایش عمر پروژه های نیمه تمام در مسجدسلیمان
افزایش عمر پروژه های نیمه تمام در مسجدسلیمان

شهر اولین ها// اگر چه همواره از مسجدسلیمان بعنوان پایتخت نفتی خاورمیانه نام برده می شود اما اظهار نظرهای ضد و نقیض در خصوص پروژه هایی که طی یک دهه اخیر در حوزه نفت و گاز در مسجدسلیمان کلید خورده موجب گردیده که بهره برداری از آن ها در هاله از ابهام قرار گیرد. با […]

شهر اولین ها// اگر چه همواره از مسجدسلیمان بعنوان پایتخت نفتی خاورمیانه نام برده می شود اما اظهار نظرهای ضد و نقیض در خصوص پروژه هایی که طی یک دهه اخیر در حوزه نفت و گاز در مسجدسلیمان کلید خورده موجب گردیده که بهره برداری از آن ها در هاله از ابهام قرار گیرد.

با فوران نفت از چاه شماره یک، فرصتی به وجود آمد تا مسجدسلیمان در تماس با دستاوردهای دنیای مدرن، توسعه و پیشرفت را تجربه کند و اهالی شهر اولین ها به محک استعدادها و توانایی خود بپردازند. با گذشت بیش از یک قرن از آن روزها اما همچنان مسجدسلیمان در تکاپوی رشد و بهبود زیرساخت های شهری خود در انتظار بهره برداری از پروژه هایی است که با گذشت زمان گویا گرد فراموشی بر چهره شان نشسته است. پروژه هایی که هر از چندگاهی وعده از سرگیری عملیات اجرایی و تعیین زمان بهره برداری از آن ها بر دلخوشی های شهروندان تا حدودی می افزاید. با این حال اما گویا باید همچنان برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها در انتظار ماند …

پروژه هایی که تمام می شود و نمی شود …

با نگاهی به پروژه های شرکت بهره برداری نفت و گاز در مسجدسلیمان طی یک دهه اخیر لیستی از مواردی به چشم می خورد که عمر عملیات اجرایی آن ها همچنان رو به افزایش است و از زمان بهره برداری از آنان اطلاعات دقیقی در دست نیست.  هر چند ناصری مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در جمع خبرنگاران عنوان کرده بود که پروژه های عام المنفعه ای که در گذشته اجرا شدند می بایست ساماندهی بهتری می شدند. اما این موضوع طی مدیریت وی نیز آنچنان که می بایست به شکل مطلوبی مدیریت نشده است. وی در ارتباط با پروژه مسیل آب های سطحی (دره سبز) گفت: یکی از پروژه های خوبی که می توانست اجرا شود دره سبز بود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد چرا که نحوه اجرا  صحیح نبود وی ادامه داد:   اعتبار کل این پروژه  ۱۰ میلیارد تومان برای ده کیلومتر بود که همین هزینه برای یک کیلومتر مصرف شد.

طرح جابه‌جایی حدود ۵ هزار خانوار از ۵ منطقه آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان نیز که از سال ۸۵ آغاز شد با گذشت ۱۳ سال از آغاز این طرح، هنوز به صورت کامل اجرا نشده است. شریعتی استاندار خوزستان می‌گوید: در این زمینه وزارت نفت ۲ راه پیش رو دارد. یکی از این راه‌ها آن است که اگر وزارت نفت همچنان ادعا می‌کند زمین‌ها آلوده هستند و مردم نباید در آن مناطق زندگی کنند، باید واحدها را تکمیل و خانه‌های مردم را از آن مناطق جابه‌جا کند. راه دوم این است که اگر وزارت نفت تشخیص می‌دهد این زمین‌ها در مسجدسلیمان مشکلی برای سکونت و سلامت مردم ندارند، به مردم اجازه تخریب و بازسازی خانه‌هایشان از سوی شهرداری داده شود تا آنها بتوانند خانه‌های خود را در آن مناطق نوسازی کنند. وی اظهار می‌کند: وزارت نفت موضوع جابه‌جایی خانه‌های آلوده به نفت و گاز را در مسجدسلیمان تعیین تکلیف کند تا بتوان در خصوص جابه‌جایی مردم از آن مناطق یا بهسازی و ساخت خانه‌ها در آنها اقدام کرد.  
از طرفی دیگر ظاهری نماینده مردم شهرستان دو سال پیش گفته بود که اعتباری بالغ بر ۶۴میلیارد تومان برای بیمارستان نفت واقع در منطقه شیخ مندنی اختصاص داده شده و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد. با این حال پس از گذشت دو سال از آن زمان تاکنون خبری از چگونگی ادامه روند احداث این بیمارستان در دست نیست.

راه‌اندازي پارك موزه گنجينه نفت از دیگر پروژه هایی بوده که قرار بود موجب رونق اقتصادي ، اشتغال‌زايي و توسعه مسجدسليمان شود. پروژه ای که طبق اظهار نظر مسئولین مربوطه قرار بود در خاتمه سال 96 یا طی سال گذشته به بهره برداری برسد. علیرغم این موضوع همچنان رونمایی از این پروژه حیاتی و مهم در هاله ای از ابهام قرار دارد. علاوه بر این احداث ورزشگاه مدرن 20 هزار نفری از دیگر پروژه های مهم نفت در مسجدسلیمان بود که بنا به اعلام رییسی مدیرعامل وقت شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان مطالعات مشاور پروژه به پایان رسیده و نقشه های اجرایی طرح نیز تهیه و تکمیل شده است اما پس از حدود یک دهه از این اتفاق، هنوز از کلنگ زنی این پروژه خبری در دست نیست و نفت مسجدسلیمان نیز جهت حضور در لیگ برتر بایستی همچنان مسابقات خود را در استادیومی برگزاری کند که بنا بر اعلام فدراسیون فوتبال، با استانداردهای حرفه ای فاصله زیادی دارد. از دیگر پروژه های بلاتکلیف در حوزه نفت می توان به مجموعه ورزشی نیمه تمام منطقه نفتون و پروژه احداث جاده ارتباطی مسجدسلیمان به ایذه از مسیر روستای پاگچ تا امامزاده سیدصالح (ع) اشاره نمود.

با تمام این تفاسیر، آنچه مشخص است عدم پاسخگویی صریح و شفاف مدیریت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در خصوص پروژه های بلاتکلیف و نیمه تمام در سطح شهرستان است. پروژه هایی که سالانه به عمرشان اضافه شده و گذشت زمان ساختار فیزیکی آن ها فرسوده و نیازمند بهسازی و اصلاح می نماید. از این رو امیدواریم تا ضمن رسیدگی به وضعیت پروژه های بلاتکلیف و نیمه تمام، پیگیری و اقدامات عملی در خصوص تکمیل و بهره برداری از آن ها صورت پذیرد.