افتتاح مجتمع آب درمانی گلگیر و رونق صنعت گردشگری در مسجدسلیمان ، شاید وقتی دیگر …!؟
افتتاح مجتمع آب درمانی گلگیر و رونق صنعت گردشگری در مسجدسلیمان ، شاید وقتی دیگر …!؟

شهر اولین ها// واژه گردشگری و مسافرت دیگر تنها معنای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات را نمی دهد بلکه گردشگری در سراسر دنیا تبدیل به یک صنعت شده, تا جایی که این  صنعت در برخی کشورها به عنوان اصلی ترین  ظرفیت برای اشتغال زایی و کسب درآمد محسوب می شود. وقتی گردشگران به کشوری وارد […]

شهر اولین ها// واژه گردشگری و مسافرت دیگر تنها معنای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات را نمی دهد بلکه گردشگری در سراسر دنیا تبدیل به یک صنعت شده, تا جایی که این  صنعت در برخی کشورها به عنوان اصلی ترین  ظرفیت برای اشتغال زایی و کسب درآمد محسوب می شود.

وقتی گردشگران به کشوری وارد می‌شوند الزاماً باید هزینه‌هایی را در آن کشور بپردازند مثل هزینه خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان می‌پردازند و از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شوند.

تنوع فعاليت‌هاي مربوط به صنعت گردشگري باعث شده است تا رونق اين بخش، اثرهاي اقتصادي بالا‌يي را براي اقتصاد یک كشور در مقايسه با ساير بخش‌هاي اقتصادي ايجاد كند. علا‌وه بر اين مطالعات انجام شده نشان داده‌اند توسعه اين صنعت نقش مؤثري  در كاهش بيكاري دارد.

گردشگری شامل انواع مختلفی است که از جمله آنها می توان به گردشگری تفریحی,سلامت ,سیاحتی و زیارتی و…اشاره کرد که قصد داریم در این نوشتار یکی از جاذبه های گردشگری استان خوزستان در بخش گردشگری سلامت که سالهاست مغفول مانده را معرفی کنیم.

در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است كه به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و كمتر از یك سال صورت می گیرد. به این ترتیب یک توریست سلامت با مسافرت از محل دائم زندگی خود می تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی اش را به دست آورد.

توسعه گردشگری در مسجدسلیمان ، شاید وقتی دیگر …

اگر چه با فرا رسیدن ایام نوروز بر تعداد مسافرانی که مسجدسلیمان و طبیعت اطراف آن (بویژه اندیکا) را  مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند افزوده می شود اما مدیریت این گردشگران و سرمایه گذاری در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد که توجه به این مقوله به توسعه پایدار منطقه، ایجاد اشتغال و درآمدزایی منجر خواهد شد.

این موضوع که اکثر گردشگران جهت تفریحات توریستی غالبا به روستاها و تفریحگاه‌های اطراف از جمله دشت شیمبار و… سفر می‌کنند و مسجدسلیمان نیز با دارا بودن اولین فرودگاه کشور و خاورمیانه، اولین باشگاه‌های ورزشی و تفریحی، اولین موزه زمین‌شناسی و بسیاری از اولین‌های دیگر در کشور و خاورمیانه دارای دو پیشینه باستانی و صنعتی می باشد می بایستی خود انگیزه ای بالا برای ترویج و توسعه صنعت گردشگری مسجدسلیمان خواهد بود.

اما مدتهاست که بی توجهی در این خصوص رونق صنعت گردشگری و حضور گردشگران در شهر اولین ها را که در نهایت به توسعه اشتغال و درآمدزایی و رونق اقتصادی بینجامد موجب گردیده تا صرفاً همایش های طایفه ای و جشن های نوروزی پراکنده در این حوزه ایفای نقش کنند.

مجتمع آب درمانی گلگیر ظرفیتی بالا در جذب گردشگر دارد

چشمه های آب معدنی و آب گرم یکی از متداول ترین جاذبه های گردشگری درحوزه سلامت هستند که بخوبی توانسته اند نظر گردشگران را به خود جلب کنند.

شهرگلگیر در فاصله حدود 30 کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان و در دامان کوه آسماری دارای چشمه های آب گرم حاوی مواد معدنی و گوگرد است که از لحاظ پزشکی دارای خواص فراوانی برای بهبود بیماری های پوستی و دردهای مفصلی است.

ساکنان شهرگلگیر سالهاست که از این چشمه های روان و سرشار از خواص درمانی بصورت سنتی استفاده می کنند اما تاکنون توجه لازم برای معرفی و بهره مندی از  مزایای بیشمار این ظرفیت ناشناخته در حوزه گردشگری صورت نگرفته است.حدود یک دهه است که پروژه احداث مجتمع آب درمانی گلگیر آغاز بکار کرده اما علیرغم پیشرفت فیزیکی خوبی که این طرح گردشگری داشته مدت هاست بدلیل عدم تامین اعتبار لازم بصورت نیمه کاره رها شده و تاکنون  نتوانسته در جذب توریست و اثرگذاری بر اقتصاد و اشتغال زایی شهر گلگیر ایفای نقش کند.

هرچند که گفته می شود تکمیل و بهسازی این مجتمع که حدود 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به شهرداری گلگیر واگذار شده ، اما ادامه روند تعطیلی و بلاتکلیفی زمان بهره برداری از آن می تواند تأسیسات و تجهیزات مجتمع را دچار فرسودگی و نواقص فنی نماید. از اینرو امیدواریم تا با نگاهی جدی تر و پیگیری امور مربوط به پروژه مجتمع آب درمانی گلگیر به افتتاح هر چه سریعتر آن و رونق صنعت گردشگری و جذب گردشگران در منطقه منجر شود.