از نصب بنرهای تقدیر تا مصاحبه های تبلیغاتی نمایندگان
از نصب بنرهای تقدیر تا مصاحبه های تبلیغاتی نمایندگان

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: اگر چه در اجرای بند الف ماده ۱۱۲ قانون ششم که خاص فهرست مناطق جنگی است، درصدی مشخص به حقوق کارکنان دولتی این مناطق اضافه می‌شود، اما نامی از برخی شهرهای استان خوزستان از جمله مسجدسلیمان در این فهرست به چشم نمی خورد و تلاش ها در این خصوص تاکنون […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: اگر چه در اجرای بند الف ماده ۱۱۲ قانون ششم که خاص فهرست مناطق جنگی است، درصدی مشخص به حقوق کارکنان دولتی این مناطق اضافه می‌شود، اما نامی از برخی شهرهای استان خوزستان از جمله مسجدسلیمان در این فهرست به چشم نمی خورد و تلاش ها در این خصوص تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در خوزستان در راستای ماده ۱۱۲ قانون توسعه پنج ساله ششم کشور از اواسط سال جاری اجرایی شد. این قانون برای ماندگاری افراد در استان و جلوگیری از مهاجرت به دلیل شرایط سخت آب و هوائی در استان خوزستان تصویب شده است. بر اساس این قانون حق بدی آب و هوا به صورت حداکثری به کارکنان دولت در خوزستان پرداخت می شود تا بخشی از این سختی های کار برای آنان در استان جبران شده و انگیزه ماندن آنان در استان بیشتر شود. هر چند این قانون برای ۷۰ درصد ادارات مناطق مختلف استان تصویب شده و برخی مناطق استان از جمله مسجدسلیمان شامل این قانون نشده اند. این موضوع از آن جهت قابل تأمل و جالب توجه بوده است که در سطح شهر با نصب بنرهایی از پیگیری های نماینده شهرستان و اجرایی نمودن این افزایش حقوق در مسجدسلیمان تقدیر شده بود.

نگاهی به جزئیات ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه

طرح تصویب ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور در مهر ماه ۹۵ در صحن علنی مجلس مطرح و پس از موافقت رییس مجلس به کمیسیون تلفیق رفته و در نهایت در این کمیسیون به تصویب رسید. این طرح پس از تصویب در کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس مطرح و با موافقت ۷۲ درصد نمایندگان مجلس تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ گردید. بر اساس بند “الف”  این مصوبه مقرر شد ابتدا ستاد کل نیروهای مسلح محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را تا پایان سال اول اجرای برنامه ششم توسعه به سازمان برنامه و بودجه اعلام کند. بر اساس بند “ب”  این مصوبه سازمان برنامه و بودجه نیز موظف شد ارزیابی جامعی از وضعیت توسعه یافتگی زیرساخت های این مناطق را تا سطح شهرستان تهیه کند و دولت نیز مکلف شد در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه ردیف متمرکزی را در قوانین بودجه سنواتی برای جبران عقب ماندگی ها و ارتقای شاخص های برخورداری مناطق موضوع این ماده اختصاص دهد. به گونه ای که سالانه ۱۰ درصد افزایش یافته و به سطح متوسط شهرستانهای برخوردار کشور برسد.

بر اساس بند “هآ” این مصوبه سازمان برنامه و بودجه مکلف است اعتبار لازم را برای اعمال سقف فوق العاده پیش بینی شده در بند یک ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق از سال اول برنامه تامین و اعمال نماید. در بند “و” این مصوبه نیز سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلین مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جدول و ضوابط ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی از سال اول برنامه اقدام نماید. دستگاههایی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند مکلفند از منابع مربوطه موارد موضوع بندهای “ث و ج” را به صورت مشابه اعمال نمایند.

معاون توسعه مدیریت و منابع امور اقتصادی و دارایی خوزستان در روزهای گذشته اعلام کرد: در اجرای بند الف ماده ۱۱۲ قانون ششم که خاص فهرست مناطق جنگی است، درصدی مشخص به حقوق کارکنان دولتی این مناطق اضافه می‌شود.

مناطق جنگی مشمول افزایش حقوق در خوزستان

بر این اساس در برنامه ششم فهرست مناطق جنگی که در هشت سال دفاع مقدس درگیر بودند توسط ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده و پنج استان از جمله خوزستان را شامل می شود. این طرح از یک مردادماه امسال اجرایی شده و فوق العاده اعلامی نیز در شهرهای اندیمشک، دزفول، شوش، هفت تپه، سوسنگرد، بستان، حمیدیه، هویزه، اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، اروندکنار، بندرامام خمینی، ماهشهر و هندیجان حال پرداخت است. این در حالی است که ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس  از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق کارمندان کلیه شهرهای استان خوزستان خبر داده بود. وی گفت: طی جلساتی که با استاندار داشتیم مقرر شد این افزایش حقوق شامل همه شهرهای استان خوزستان شود و تنها منحصر به چند شهر جنوبی استان نشود.

با این حال به نظر می رسد که قرار گرفتن نام مسجدسلیمان در لیست مناطق جنگی بایستی تا پایان سال ۹۶ از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان مدیریت خدمات کشوری ارسال و انجام می گرفت و از آنجایی که نام مسجدسلیمان در این لیست قرار نگرفته بود، این افزایش ۲۵ درصدی مشمول کارکنان دولت شاغل در مسجدسلیمان نخواهد شد. هر چند مکاتبات ظاهری نماینده شهرستان با رییس مجلس و استاندار خوزستان نیز که چندی قبل صورت گرفته خود گواه این مطلب می باشد. از اینرو انتظار می رود در موارد مهمی از این قبیل نماینده مردم محروم و مظلوم شهرستان ضمن پیگیری های سریع و به موقع در تضییع حقوق شهروندان اقدامات شایسته تری صورت دهد تا پس از تصویب طرح و برنامه های مورد نظر و اجرایی شدن آن ها، شاهد مکاتبات و پیگیری های پس از موعد نباشیم.

مسجدسلیمان و سرگذشت گره زده با جنگ تحمیلی

خوزستان از جمله استانهای کلیدی و تأثیرگذار در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بوده که شهدای زیادی نیز در راه انقلاب هدیه نموده و شهرستان مسجدسلیمان نیز در زمره شهرهای جنگ زده خوزستان در دوران دفاع مقدس  بشمار می رود که متحمل خسارات زیادی شده است. حمله ۳۰ مهر به مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس (وسیع ترین حمله موشکی) دشمن بعثی متجاوز نام گرفت که در نهایت قریب به چهارصد کشته و زخمی برجای نهاد. امام خمینی (ره) با محکومیت شدید این حمله گسترده صدام، ۳ روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرد و هیات سه نفره ای را به ریاست آیت الله یزدی به نمایندگی از خود به مسجدسلیمان اعزام نمود و وزرات امور خارجه با تسلیم نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متعدد نسبت به این جنایت انسانی عراق علیه شهروندان مسجدسلیمانی اعتراض نمود.

مسجدسلیمان تا پایان دوران دفاع مقدس ۹۰ بار تحت حملات هوایی و موشکی قرار گرفت گاهی اوقات اصابت ۵ تا ۷ موشک در نیمه های شب این شهر بی دفاع و مظلوم را مورد هدف قرار می داد و مردمانی که با تحمل سوز سرمای سخت زمستان و گرمای طاقت فرسای هوا در تابستان در کوهستان های اطراف شهر با کم ترین امکانات زندگی مملو از مشقت و مضیقه را تحمل و گاهی اوقات هم در پی حملات هوایی مورد رگبار هوا به زمین جنگنده های عراقی در اطراف شهر قرار می گرفتند و مدارسی که تا پایان جنگ تحمیلی از۹ماه سال تحصیلی شش ماه راتعطیل بودند.

یقیناً حمله موشکی ۳۰ مهر به عنوان وسیع ترین حمله موشکی به مسجدسلیمان یک سند برجسته از جنایات جنگی دشمن عراقی در دوران دفاع مقدس است هرچند که این شهر به کلی فراموش شده است و هنوز هم پس از سالها آثار خرابی ها و ویرانی ها بر پیکره این شهر برجای مانده است و از هر نظر یک شهر محروم بشمار میرود.ضمن اینکه به عنوان برگ زرینی از مقاومت مردم شریف و صبور مسجدسلیمان طی این حملات هوایی و موشکی ۷۰۰ شهروند شهید داشته اند و درکنار فرزندان غیرتمند اعزام به جبهه در مجموع ۱۱۶۸شهید گلگون کفن را تقدیم انقلاب کردند و سرداران بزرگی همچون سردار سرلشگر محسن رضایی ، امیر پوردستان ، امیر یوسف قربانی، و سرداران شهید مرتضی حسین پور ، مسلم حاتمی ، بهنام محمدی و بسیاری از سرداران و دلاورمردان دیگر از این شهر برخواسته اند.

 تبعیض آشکار و لزوم پیگیری جدی نماینده مردم شهرستان

در شرایط کنونی انتظار مردم محروم و مظلوم شهر اولین ها این است که نام مسجدسلیمان در بین “مناطق عملیاتی موضوع فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه‌یافته و بدی آب و هوا ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم و دیگر موارد ذکر شده در این ماده” قرار گیرد. امیدواری به تحقق این موضوع با اظهار نظر اخیر منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پررنگ تر شده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان و فرهنگیان در خصوص مناطق مرزی به صورت جدی پیگیری شد، اظهار کرد: اعتبار این مهم در بودجه ۹۷ پیش‌بینی نشده است و اجرای آن در صورت تامین اعتبار در سال ۹۸ حتمی خواهد بود.

از این رو باید گفت که نقش نماینده مردم در مجلس در پیگیری و اعمال این افزایش حقوق از اهمیت بسزایی برخوردار است که تاکنون عملی نشده و باید دید که علی عسکر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس در قبال این تبعیض آشکار و تضییع حق مردم مظلوم و محروم شهرستان در مواجهه با جامعه چه پاسخی خواهد داشت …